 |
Objectnummer |
SM 002158
|
Instellingsnaam |
Stedelijk Museum Ieper |
Collectie |
Schilderijen
|
Titel |
Zermatt et le Mont Cervin |
Vervaardiger |
Jean François Xavier Roffiaen (kunstschilder) |
Beschrijving |
Groots landschap met op de achtergrond de dominerende besneeuwde spits van de Matterhorn, in het Frans Mont Cervin, in Zwitserland, met aan de voet het dorp Zermatt, geschilderd door de Ieperse kunstenaar François Roffiaen. Op de voorgrond een bergrivier, de Matter Vispa, met aan de oever, badend in het zonlicht, het dorp Zermatt. Aan de linkerkant, op de voorgrond, een herder met een kudde berggeiten waarvan het Yper Museum een getekende voorstudie bewaart (zie SM 002626). Vanaf de tweede helft van de 19de eeuw zou dit dorp uitgroeien tot de nog altijd populaire toeristische bestemming als wintersportplaats. In 1890, het jaar waarin Roffiaen dit doek schilderde, getuigen hiervan de grote witte gebouwen aan de rand van Zermatt: het zijn recent opgetrokken grote hotels. Roffiaen werd in Ieper geboren in 1820 maar werd uitbesteed bij zijn oom die in Namen woonde. Daar studeerde hij aan de academie, vervolgens aan de Academie van Brussel tussen 1839 en 1842. Hij legde zich toe op het landschap. Het werk van de Zwitser Alexandre Calame maakte diepe indruk op de jonge kunstenaar: hij trok naar Genève om in diens atelier te studeren en in navolging uit te groeien tot de belangrijkste Belgische schilder van grandioze landschappen gesitueerd in de Alpen. Hij reisde hiervoor regelmatig naar Zwitserland en Oostenrijk om er ter plaatse talloze studies te tekenen en schilderen die hij naderhand in zijn atelier in Brussel als geheugensteun voor zijn doeken gebruikte. Naast de Alpen was hij een van de allereersten om in eigen land de desolate Kempen te ontdekken, verder trok hij ook naar Schotland, de Ardennen en het Groothertogdom Luxemburg om inspiratie te vinden. Hij stierf in Elsene op 25 januari 1898 na een lucratieve carrière. De stad Ieper kocht in 1891 dit schilderij. Tot in 1914 werd het bewaard op het Stadhuis, het kon in november 1914 gered worden waardoor het tot de weinigen kunstwerken behoort die getuigen van het stedelijk kunstbezit voor de vernietiging van de stad tijdens de eerste wereldoorlog. |
Vervaardiging plaats |
Brussel |
Datum |
1890 |
Objectnaam |
landschap (voorstelling), olieverfschildering |
Materiaal |
olieverf, doek |
Techniek |
geschilderd, geschilderd met olieverf |
Afmetingen |
origineel 130 cm
origineel 110 cm
lijst 171 cm
lijst 147 cm
lijst 14 cm
|
|
|
 Klik op de foto om deze te vergroten. (16 foto's)
|