|
Objectnummer |
SM 001674
|
Instellingsnaam |
Stedelijk Museum Ieper |
Collectie |
Foto's
|
Titel |
Foto van het ontwerp voor het standbeeld van Ambiorix |
Vervaardiger |
anoniem (fotograaf) |
Beschrijving |
Foto van het ontwerp voor het standbeeld van Ambiorix in Tongeren door beeldhouwer Jules Bertin. Het beeld werd door Lecherf in brons gegoten en getoond op de Salon van Brussel in 1866 (cat. 1071) vooraleer het op 5 september 1866 onthuld werd op de Grote Markt van Tongeren in aanwezigheid van de koning en koningin. Hier zien we het ontwerp in gips, met links onderaan zijn handtekening gekrast in de sokkel en op de achtergrond de muur van zijn atelier. Ambiorix wordt voorgesteld als een besnorde krijger die een lauwerkrans en Romeinse roedenbundels of "fasces" vertrapt terwijl hij een adelaar in bedwang houdt. Hij brengt de linkerhand naar de borst en is gewapend met in de rechterhand een strijdbijl en aan zijn gordel een zwaard. Hij draagt "Keltische" kledij, waaronder een helm met vleugels en een draakje. Nog anachronistischer is het voetstuk in de vorm van een prehistorische dolmen. De omheining is gedecoreerd met speren, everzwijnhoofden en pijlen. De fotograaf die deze maquette vereeuwigde bleef anoniem. De beeldhouwer Jules Bertin schonk een afdruk aan Alphonse Vandenpeereboom, die als minister van Binnenlandse Zaken ook verantwoordelijk was voor Schone Kunsten. In 1865 verleende de minister een subsidie voor de realisatie van dit beeld. Ook de organisatie van de jaarlijkse "Salon" of "exposition générale des beaux-arts" behoorde tot zijn bevoegdheden. Uit dankbaarheid schreef Jules Bertin onder de foto volgende opdracht: "A Monsieur Alphonse Vandenpeereboom/ Ministre de l'Intérieur/ Hommage de reconnaissance/ Jules Bertin 1866." We konden nog niet achterhalen of dit ontwerp nog bestaat. Het maken van een ontwerp in gips was een gangbare praktijk in de 19de-eeuwse beeldhouwkunst. Na het boetseren van een studie in klei volgde een ontwerp in gips. Kunstenaars stuurden deze ontwerpen naar de jaarlijkse Salons om er bewonderd en beoordeeld te worden. Indien het niet om een bestelling ging maar om een persoonlijke creatie hoopten ze kopers te vinden die een versie in een kostbaarder materiaal (brons, marmer) zouden bestellen. Eenmaal het beeld voltooid verdwijnt de belangstelling voor deze ontwerpen. Daarom is het belang van deze foto groter dan op het eerste gezicht lijkt: ze reproduceert immers een belangrijke fase in het productieproces, een fase waarvan nu slechts sporadisch sporen terug te vinden zijn, aangezien heel wat ontwerpen in gips niet meer bestaan, beschadigd of spoorloos zijn. De foto is ook interessant als getuige van een relatief jonge reproductietechniek die de mogelijkheid bood aan kunstenaars om hun werk te documenteren en te verspreiden. |
Datum |
1866 |
Objectnaam |
foto, albuminedruk (object) |
Materiaal |
albuminedruk (object), papier |
Techniek |
gefotografeerd, albuminedruk (procedé) |
Afmetingen |
geheel 21.3 cm
geheel 15.1 cm
|
|
|
|
|
|