|
Objectnummer |
SM 002544.01
|
Instellingsnaam |
Stedelijk Museum Ieper |
Titel |
Constructie van het houten paviljoen voor de Salon van Brussel in 1863 |
Vervaardiger |
Louis Ghémar (fotograaf) |
Beschrijving |
Constructie van het houten paviljoen voor de Salon van Brussel in 1863. Eerste foto uit het zeldzame album met veertien grote foto's over deze Tentoonstelling van Schone Kunsten. Deze foto's werden genomen door Louis Ghémar, hoffotograaf en geschonken aan Alphonse Vandenpeereboom. Als minister van Binnenlandse Zaken werd hij bij K.B. van 10 februari 1863 de inrichting van deze tentoonstelling toevertrouwd. Jaarlijks werd er in het negentiende-eeuwse België een grote tentoonstelling van Schone Kunsten - de "Salon" - opgezet, die afwisselend plaatsvond in Antwerpen, Brussel of Gent. De Salon was een massamanifestatie: de jury aanvaardde minstens 1272 werken, van 721 Belgische en buitenlandse kunstenaars (waaronder welgeteld 32 vrouwen). Voor het organiseren van een dergelijke omvangrijke tentoonstelling beschikte Brussel in 1863 nog niet over een permanent gebouw dat groot genoeg was. Er moest dan ook een tijdelijke houten constructie opgetrokken worden, smalend de "barak" genoemd, en wel op het Troonplein, vlakbij het Hertogelijk Paleis en het Warandepark. Het ontwerp van aannemer Billen - "entrepreneur de charpente fort" in Brussel - werd aanvaard: het gebouw meet 80 bij 25 meter en werd ingedeeld in 10 compartimenten van 16 bij 12,5 meter. Het zou 30 Belgische frank per m² kosten. Op deze foto zien we de skeletbouw, ook een aantal zijwanden verrijzen al. Het dak, volledig in glas, moest voor voldoende verlichting zorgen. Er kwam ook een stevige houten vloer gemaakt van planken die 6 à 7 centimeter dik waren. Regenwater werd via buizen afgevoerd. Minister Vandenpeereboom vroeg de stad Brussel om maatregelen te treffen tegen brand: de op vier hoeken kwam waterleidingen en ook in het centrum van het gebouw werden brandkranen voorzien. De Salon greep plaats in de zomer wanneer er het meeste zonlicht was (er was geen artificiële verlichting mogelijk) en aangezien het om een houten constructie ging werd er tegen eventuele koude geen verwarming voorzien... In het nabijgelegen Hertogelijk Paleis (nu Paleis der Academiën) werd vergaderruimte en stockage voor verpakkingsmateriaal als kisten voorzien zodat deze constructie tot aan de nok gevuld kon worden met kunstwerken. Er zou geen "Salon d'honneur" of eresalon komen: iedere deelnemer werd gelijk behandeld. Op deze foto poseren enkele werklui alsook twee mannen met hoge hoeden (directieleden?). Het skelet van het gebouw verrijst, links en achteraan worden de afsluitwanden opgetrokken. |
Datum |
1863 |
Objectnaam |
foto |
Techniek |
gefotografeerd |
Deel van |
SM 002544
|
|
|
Klik op de foto om deze te vergroten.
|