|
Objectnummer |
SM 002544.03
|
Instellingsnaam |
Stedelijk Museum Ieper |
Titel |
De voor-en zijgevel van het tijdelijk paviljoen voor de Salon van Brussel in 1863 |
Vervaardiger |
Louis Ghémar (fotograaf) |
Beschrijving |
Foto van de voor- en zijgevel tot de Salon van Brussel in 1863, ondergebracht in een tijdelijk houten paviljoen op het Troonplein. Derde foto uit een uitzonderlijk album met veertien grote foto's over de Tentoonstelling van Schone Kunsten in Brussel in 1863, genomen door Louis Ghémar, hoffotograaf. Als minister van Binnenlandse Zaken werd Ieperling Alphonse Vandenpeereboom bij K.B. van 10 februari 1863 de inrichting van deze tentoonstelling toevertrouwd. Als aandenken zou hem dit album geschonken worden. Gezien het volledig handgemaakt en gepersonaliseerd is, zullen ervan wel niet veel exemplaren vervaardigd zijn. Jaarlijks werd er in het negentiende-eeuwse België een grote tentoonstelling van Schone Kunsten - de "Salon" - opgezet, die afwisselend plaatsvond in Antwerpen, Brussel of Gent. Op 1 mei 1863 bekrachtigde Vandenpeereboom bij M.B. het reglement van deze salon die plaatsgreep tussen 1 augustus en 30 september 1863. Ze werd wegens succes met twee weken verlengd. De Salon was een massamanifestatie: de jury aanvaardde minstens 1272 werken, van 721 Belgische en buitenlandse kunstenaars (waaronder welgeteld 32 vrouwen). Voor het organiseren van een dergelijke omvangrijke tentoonstelling beschikte Brussel in 1863 nog niet over een permanent gebouw dat groot genoeg was. Er moest dan ook een tijdelijke houten constructie opgetrokken worden, smalend de "barak" genoemd, en wel op het Troonplein. Hier zien we de houten voor- en zijgevel die beschilderd werden om ze toch wat allure te geven en de indruk te wekken dat het om een gebouw opgetrokken in steen ging. Onder het opschrift "Exposition 1863 Beaux-Arts" waren de wapenschilden van de Belgische provincies geschilderd. Op de zijkant werd de afsluitende houten wanden van het dak versierd met schilderingen: siervazen, de Belgische naar links klauwende leeuw, guirlandes...alleen de vlaggen waren echt. Het dak was volledig in glas zodat er voldoende licht binnenviel. Acht grote beelden in gips van Guillaume Geefs, waarvan we er hier 5 zien, flankeerden de inkompartij. Het maken van deze opname nam heel wat tijd in beslag en trok dan ook de aandacht van enkele toeschouwers alsook van de Belgische grenadier, uiterst links, die de ingang bewaakte. De man in het midden zien we ook op een andere foto uit deze reeks (zie SM 002544.02), het gaat mogelijks om een directielid. Rechts zien we bij het voetpad een figuur die weggeretoucheerd werd. |
Datum |
1863 |
Objectnaam |
foto |
Techniek |
gefotografeerd |
Deel van |
SM 002544
|
|
|
Klik op de foto om deze te vergroten.
|